Przykład nr 8:
Wymiana taboru autobusowego
Firma: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach
Branża: transportowa (komunikacja miejska)
Zasoby, których dotyczy to działanie:
- Paliwa kopalne
- Emisje do atmosfery
- zakup 36 autobusów spełniających normę emisyjną EURO VI: 41 mln zł netto
- zakup 10 autobusów elektrycznych: 39 mln zł netto
Opis problemu:
Ruch drogowy jest jednym z głównych sprawców zanieczyszczenia powietrza w miastach. Oprócz samochodów osobowych i ciężarowych, największy negatywny wpływ na jakość powietrza mają w tym przypadku autobusy komunikacji miejskiej. Główne zanieczyszczenia powstające przy eksploatacji silników spalinowych to: węglowodory (HC), tlenek węgla (CO), pyły (PM10, PM2,5), związki ołowiu, tlenki siarki (SOx), benzo(a)piren, tlenki azotu (NOx) i sadza. Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia Gliwice zostały sklasyfikowane jako 22-gie najbardziej zanieczyszczone miasto w UE.
Zastosowane rozwiązanie:
Wymiana i odnowienie floty poprzez zakup i wprowadzenie do transportu miejskiego autobusów z silnikami spełniającymi normę emisyjną EURO VI (36 autobusów w latach 2016-2019) oraz z napędem elektrycznym (od 2022 r. - 10 szt.), w miejsce starych, z silnikami EURO II. Dodatkowo zostanie wybudowana niezbędna infrastruktura (elektryczne stacje ładowania pojazdów). Głównym celem tych działań, realizowanych w ramach 2 projektów finansowanych ze środków UE, jest redukcja szkodliwych emisji do atmosfery, a także zwiększenie jakości i dostępności komunikacji publicznej oraz poprawa komfortu jazdy.
Wymiana i odnowienie floty poprzez zakup i wprowadzenie do transportu miejskiego autobusów z silnikami spełniającymi normę emisyjną EURO VI (36 autobusów w latach 2016-2019) oraz z napędem elektrycznym (od 2022 r. - 10 szt.), w miejsce starych, z silnikami EURO II. Dodatkowo zostanie wybudowana niezbędna infrastruktura (elektryczne stacje ładowania pojazdów). Głównym celem tych działań, realizowanych w ramach 2 projektów finansowanych ze środków UE, jest redukcja szkodliwych emisji do atmosfery, a także zwiększenie jakości i dostępności komunikacji publicznej oraz poprawa komfortu jazdy.
- Uniknięte łączne roczne emisje:
- Wymiana 36 autobusów na spełniające normę EURO VI:
- CO2: 303,88 Mg
- PM: 0,349 Mg
- NOx: 18,32 Mg
- HC: 2,16 Mg
- Wymiana 10 autobusów na elektryczne (prognoza):
- CO2: 160 Mg
- PM2.5: 0,4 Mg
- NOx: 19,16 Mg
- HC: 2,83 Mg
- Redukcja opłat za emisje do powietrza z transportu (w latach 2018-2019: ok. 3,4%)
- Redukcja hałasu
- Większa wygoda podróżnych: autobusy niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa, dostęp do Internetu i ładowarki USB, dostosowanie do inteligentnych systemów transportowych (np. Śląska Karta Usług Publicznych) i wyposażone w urządzenia umożliwiające ich integrację z działającymi w regionie systemami informatycznymi wspomagającymi sterowanie ruchem (np. nadawanie priorytetu zielonego światła dla pojazdów komunikacji zbiorowej).
Źródła:
- „Raporty o zrównoważonym rozwoju” składane przez PKM Gliwice w ramach Ruchu Czystszej Produkcji
- Materiały nadesłane przez PKM Gliwice
0 komentarze :
Prześlij komentarz