Stowarzyszenie
Polski Ruch Czystszej Produkcji
Home » , , , , , , , » Dobre praktyki CP: 68. Ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2, dzięki zmniejszeniu częstotliwości dojazdu do pracy samochodem na rzecz roweru (SEDAR S.A.)

Dobre praktyki CP: 68. Ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2, dzięki zmniejszeniu częstotliwości dojazdu do pracy samochodem na rzecz roweru (SEDAR S.A.)

Written By Polski Ruch Czystszej Produkcji on piątek, 28 października 2022 | 12:20

Fot. SEDAR S.A.

Dobre praktyki i inwestycje związane z Czystszą Produkcją

Przykład nr 68:
Ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2, dzięki zmniejszeniu częstotliwości dojazdu do pracy samochodem na rzecz roweru    

Firma: SEDAR S.A. z siedzibą w Międzyrzecu Podlaskim

Branża: spożywcza (drobiarska)
Główne produkty: mięso drobiowe oraz produkty pierzarskie

Zasoby, których dotyczy to działanie:

  • Paliwa kopalne
Zanieczyszczenia, odpady, których dotyczy to działanie:
  • Emisje do atmosfery
Koszt wdrożenia: Średni
(całkowity koszt: 60 500 zł)

Wykonano ok. 80 miejsc na rowery:
•    kostka brukowa pod wiatą: 32 000 zł
•    ogrodzenie panelowe zabezpieczające od strony parkingu: 6 500 zł
•    nowa konstrukcja wiaty na rowery: 22 000 zł

Opis problemu:
 
Firma znajduje się na obrzeżach miasta. Co najmniej 60% spośród 400 pracowników firmy dojeżdża do pracy samochodem lub motocyklem (średnio ok. 10 km dziennie). Postanowiono zachęcić pracowników do pozostawiania samochodów w domach, poprzez stworzenie dogodniejszych warunków dla dojazdów do pracy rowerem, co stanowi wariant bardziej korzystny zarówno dla środowiska, jak i dla zdrowia. Z uwagi na nieduże odległości zakłada się, że wielu pracowników może korzystać z rowerów nawet przez cały rok (natomiast w przypadku dużych opadów śniegu zapewne i tak dogodniej będzie im dostać się do pracy autobusem, niż własnym autem).
 
Zastosowane rozwiązanie: 
 
Zainstalowano zadaszone wiaty, pod którymi ustawiono stojaki, umożliwiające bezpieczne pozostawienie rowerów. Zmiana ta podziałała na pracowników motywująco, gdyż jak dotąd na dojazd rowerem zdecydowało się dodatkowo ok. 40 - 50 osób.
Postawiono nową konstrukcję dla wiaty, którą przykryto blachą z odzysku po zlikwidowanych wiatach magazynowych. Z kolei stojaki na rowery zostały wykonane przez pracowników z wykorzystaniem starych materiałów znajdujących się na terenie zakładu, co obniżyło koszty tego zadania.

Uzyskane korzyści, efekty wdrożenia: 

  • Mniejsza zapotrzebowanie na paliwo/benzynę średnio 0,5 l dziennie na osobę (przy założeniu zużycia paliwa 5 l /100 km), co przy 50 osobach daje:
    • oszczędność paliwa 0,5 l x 50 osób x średnio 250 dni roboczych (zakładając, że pracownicy całkowicie zrezygnują z dojazdów samochodami) = 6 250 l/rok
    • zmniejszenie emisji CO2, przy założeniu emisji dziennej na osobę na poziomie 1,175 kg (tj. emisji ze zużycia 0,5 l paliwa): 1,175 kg/dzień x 50 osób x 250 dni = ok. 14,7 Mg CO2/rok
  • natomiast przy 240 osobach (zakładając, że wszyscy pracownicy firmy – ok. 60% załogi – przesiedliby się wyłącznie na rowery):
    • oszczędność paliwa 0,5 l x 240 osób x średnio 250 dni roboczych = 30 000 l/rok
    • zmniejszenie emisji CO2, przy założeniu emisji dziennej na osobę na poziomie 1,175 kg (ze zużycia 0,5 l. paliwa): 1,175 kg/dzień x 240 osób x 250 dni = ok. 70,5 Mg CO2/rok
  • Zmniejszenie innych emisji ze spalania paliw, jak NOX, SO2, pyły.
  • Korzyści zdrowotne dla pracowników oraz wydłużenie żywotności samochodów
  • Łączne oszczędności ekonomiczne (przy założeniu ceny paliwa na poziomie 7 zł/l):
    • dla 50 pracowników: 6 250 l x7 zł/l = 43 750 zł/rok
    • dla 240 pracowników: 30 000 l x 7 zł/l = 210 000 zł/rok

Stojaki i wiata dla rowerów
fot. SEDAR S.A.
 
 
 Źródła:
  • Sprawozdanie z Projektu CP nr 8ind.815, opracowanego w ramach Akademii Czystszej Produkcji: "Ograniczenia zużycia gazu przez izolację termiczną zbiorników oparzelniczych w firmie SEDAR S.A. z siedzibą w Międzyrzecu Podlaskim"
  • Materiały dostarczone przez firmę SEDAR S.A.

https://www.cp.org.pl/goz

Niniejszy materiał został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Stowarzyszenie „Polski Ruch Czystszej Produkcji”.



 

 

 

Udostępnij

0 komentarze :

Prześlij komentarz