Dobre praktyki i inwestycje związane z Czystszą Produkcją
Przykład nr 68:
Ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2, dzięki zmniejszeniu częstotliwości dojazdu do pracy samochodem na rzecz roweru
Firma: SEDAR S.A. z siedzibą w Międzyrzecu Podlaskim
Branża: spożywcza (drobiarska)
Główne produkty: mięso drobiowe oraz produkty pierzarskie
Zasoby, których dotyczy to działanie:
- Paliwa kopalne
Zanieczyszczenia, odpady, których dotyczy to działanie:
- Emisje do atmosfery
Koszt wdrożenia: Średni
(całkowity koszt: 60 500 zł)
Wykonano ok. 80 miejsc na rowery:
• kostka brukowa pod wiatą: 32 000 zł
• ogrodzenie panelowe zabezpieczające od strony parkingu: 6 500 zł
• nowa konstrukcja wiaty na rowery: 22 000 zł
(całkowity koszt: 60 500 zł)
Wykonano ok. 80 miejsc na rowery:
• kostka brukowa pod wiatą: 32 000 zł
• ogrodzenie panelowe zabezpieczające od strony parkingu: 6 500 zł
• nowa konstrukcja wiaty na rowery: 22 000 zł
Firma znajduje się na obrzeżach miasta. Co najmniej 60% spośród 400 pracowników firmy dojeżdża do pracy samochodem lub motocyklem (średnio ok. 10 km dziennie). Postanowiono zachęcić pracowników do pozostawiania samochodów w domach, poprzez stworzenie dogodniejszych warunków dla dojazdów do pracy rowerem, co stanowi wariant bardziej korzystny zarówno dla środowiska, jak i dla zdrowia. Z uwagi na nieduże odległości zakłada się, że wielu pracowników może korzystać z rowerów nawet przez cały rok (natomiast w przypadku dużych opadów śniegu zapewne i tak dogodniej będzie im dostać się do pracy autobusem, niż własnym autem).
Zastosowane rozwiązanie:
Zainstalowano zadaszone wiaty, pod którymi ustawiono stojaki, umożliwiające bezpieczne pozostawienie rowerów. Zmiana ta podziałała na pracowników motywująco, gdyż jak dotąd na dojazd rowerem zdecydowało się dodatkowo ok. 40 - 50 osób.
Postawiono nową konstrukcję dla wiaty, którą przykryto blachą z odzysku po zlikwidowanych wiatach magazynowych. Z kolei stojaki na rowery zostały wykonane przez pracowników z wykorzystaniem starych materiałów znajdujących się na terenie zakładu, co obniżyło koszty tego zadania.
Postawiono nową konstrukcję dla wiaty, którą przykryto blachą z odzysku po zlikwidowanych wiatach magazynowych. Z kolei stojaki na rowery zostały wykonane przez pracowników z wykorzystaniem starych materiałów znajdujących się na terenie zakładu, co obniżyło koszty tego zadania.
Uzyskane korzyści, efekty wdrożenia:
- Mniejsza zapotrzebowanie na paliwo/benzynę średnio 0,5 l dziennie na osobę (przy założeniu zużycia paliwa 5 l /100 km), co przy 50 osobach daje:
- oszczędność paliwa 0,5 l x 50 osób x średnio 250 dni roboczych (zakładając, że pracownicy całkowicie zrezygnują z dojazdów samochodami) = 6 250 l/rok
- zmniejszenie emisji CO2, przy założeniu emisji dziennej na osobę na poziomie 1,175 kg (tj. emisji ze zużycia 0,5 l paliwa): 1,175 kg/dzień x 50 osób x 250 dni = ok. 14,7 Mg CO2/rok
- natomiast przy 240 osobach (zakładając, że wszyscy pracownicy firmy – ok. 60% załogi – przesiedliby się wyłącznie na rowery):
- oszczędność paliwa 0,5 l x 240 osób x średnio 250 dni roboczych = 30 000 l/rok
- zmniejszenie emisji CO2, przy założeniu emisji dziennej na osobę na poziomie 1,175 kg (ze zużycia 0,5 l. paliwa): 1,175 kg/dzień x 240 osób x 250 dni = ok. 70,5 Mg CO2/rok
- Zmniejszenie innych emisji ze spalania paliw, jak NOX, SO2, pyły.
- Korzyści zdrowotne dla pracowników oraz wydłużenie żywotności samochodów
- Łączne oszczędności ekonomiczne (przy założeniu ceny paliwa na poziomie 7 zł/l):
- dla 50 pracowników: 6 250 l x7 zł/l = 43 750 zł/rok
- dla 240 pracowników: 30 000 l x 7 zł/l = 210 000 zł/rok
Źródła:
- Sprawozdanie z Projektu CP nr 8ind.815, opracowanego w ramach Akademii Czystszej Produkcji: "Ograniczenia zużycia gazu przez izolację termiczną zbiorników oparzelniczych w firmie SEDAR S.A. z siedzibą w Międzyrzecu Podlaskim"
- Materiały dostarczone przez firmę SEDAR S.A.
0 komentarze :
Prześlij komentarz