Dobre praktyki i inwestycje związane z Czystszą Produkcją
Przykład nr 73:
Zmniejszenie wytwarzania odpadów z tworzyw sztucznych
Firma: Amar Cendrowscy s.c., Kruklanki
Branża: produkcja wyrobów z drutu
Główne produkty: sita stalowe
Zasoby, których dotyczy to działanie:
- Materiały
- Surowce wtórne
- Woda
- Odpady
Koszt wdrożenia: Średni
(koszty inwestycji: ok. 11 320 zł; koszty zwiększonego zużycia wody wodociągowej: ok. 325 zł/rok)
Opis problemu:
(koszty inwestycji: ok. 11 320 zł; koszty zwiększonego zużycia wody wodociągowej: ok. 325 zł/rok)
Opis problemu:
Działania firmy powodowały powstawanie dużej ilości odpadów z tworzywa sztucznego. Problem dotyczył przede wszystkim: jednorazowych butelek po napojach dostarczanych pracownikom, otrzymywanych wraz z przesyłkami zabezpieczających je wypełniaczy (tj. woreczków wypełnionych powietrzem, zabezpieczających wyroby na czas transportu) oraz dużych ilości folii stretch zużywanej używanej do zabezpieczenia wyrobów w transporcie (w tym ostatnim przypadku odpad powstawał u odbiorców).
Zastosowane rozwiązanie:
Kwestia ograniczenia zużycia folii stretch w przesyłkach wymagała przedyskutowania problemu z klientami i dotyczyła przede wszystkim innych możliwości zabezpieczenia przesyłek albo przynajmniej jej ograniczenia (w kontekście wymagań odbiorców), co w dużej mierze zakończyło się powodzeniem – w uzgodnieniu z odbiorcami, do pakowania używa się teraz mniejszej ilości folii stretch.
Zmieniono również sposób postępowania z otrzymywanymi w przesyłkach wypełniaczami. Zamiast je wyrzucać, po otrzymaniu przesyłki i jej wypakowaniu zaczęto zbierać wypełniacze do oddzielnego pojemnika w pakowni, w celu ich ponownego użycia przy kolejnych wysyłkach.
Zakupiono także i uruchomiono w całej firmie podpięte do sieci gminnej dyfuzory z wodą, które stanęły w zakładowej stołówce oraz w halach produkcyjnych. Zlikwidowano tym sposobem napoje w butelkach i pojemnikach plastikowych na terenie całej firmy. Zamiast dzierżawy zdecydowano na zakup dyfuzorów, aby podkreślić, że zmiana ta została wprowadzona na stałe, a nie jedynie tymczasowo. Dodatkowo, pracownicy zostali wyposażeni w butelki wielokrotnego użycia.
Zmieniono również sposób postępowania z otrzymywanymi w przesyłkach wypełniaczami. Zamiast je wyrzucać, po otrzymaniu przesyłki i jej wypakowaniu zaczęto zbierać wypełniacze do oddzielnego pojemnika w pakowni, w celu ich ponownego użycia przy kolejnych wysyłkach.
Zakupiono także i uruchomiono w całej firmie podpięte do sieci gminnej dyfuzory z wodą, które stanęły w zakładowej stołówce oraz w halach produkcyjnych. Zlikwidowano tym sposobem napoje w butelkach i pojemnikach plastikowych na terenie całej firmy. Zamiast dzierżawy zdecydowano na zakup dyfuzorów, aby podkreślić, że zmiana ta została wprowadzona na stałe, a nie jedynie tymczasowo. Dodatkowo, pracownicy zostali wyposażeni w butelki wielokrotnego użycia.
Uzyskane korzyści, efekty wdrożenia:
- Wyeliminowanie butelek z tworzyw sztucznych w liczbie ok. 7 000 szt./rok (tj. ok. 583 szt./m-c)
- Ograniczenie zużycia folii stretch o ok. 312 kg - tj. ok. 156 rolek - rocznie (średniomiesięcznie: 26 kg, czyli ok. 13 rolek)
- Łączne oszczędności: ok. 14 000 zł/rok, uzyskane dzięki:
- likwidacji napojów butelkowanych: ponad 12 700 zł (dane z 2020 r.),
- likwidacji dodatkowego pojemnika na odpady, opróżnianego dwa razy w miesiącu: ok. 1 000 zł,
- zmniejszeniu zużycia folii stretch: ok. 200 zł,
- Okres zwrotu nakładów: ok. 8 m-cy
- Sprawozdanie z Projektu CP nr 48.766, opracowanego w ramach Akademii Czystszej Produkcji w firmie AMAR Cendrowscy s.c.: "Zmniejszenie wytwarzania plastikowych odpadów"
0 komentarze :
Prześlij komentarz