Najważniejsze zmiany dotyczą:
- zwiększenia odpowiedzialności za eksportowane odpady (np. audyty odbiorcy)
- wprowadzenia nowych ograniczeń (szczególnie dotyczące tworzyw sztucznych).
Pozostałe istotne zmiany to m.in.:
- nowe definicje: osoby, która organizuje przemieszczanie, hierarchia postępowania z odpadami, przebieg trasy i trasa,
- przepisy określające procedury i obowiązki dotyczące odbioru odpadów w przypadku braku możliwości realizacji przemieszczania,
- przepisy zmieniające Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie recyklingu statków oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 i dyrektywę 2009/16/WE oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 r. w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego,
- ustanowienie wspólnych, niewyczerpujących kryteriów określania rodzajów i wysokości sankcji, które mają być nakładane w przypadku naruszenia przepisów rozporządzenia; obejmują one między innymi charakter i wagę naruszenia oraz wynikające z niego korzyści ekonomiczne, a także szkody w środowisku spowodowane danym naruszeniem.
Co prawda nowe regulacje są wdrażane stopniowo (niektóre ze zmian wejdą w życie dopiero w maju 2026 r.), tym niemniej już dziś warto poznać wszystkie nowe wymagania i przygotować się na nie.
M.in. o ww. zmianach będziemy mówić na naszym szkoleniu on-line: "Transgraniczne przemieszczanie odpadów" - pod tym linkiem możesz zapoznać się z jego szczegółowym opisem.
0 komentarze :
Prześlij komentarz